dinsdag 11 augustus 2015

Komzetting

Soms wil je wel eens iets maken zonder dat je er een direct doel of opdracht voor hebt, gewoon om het gemaakt te hebben. Dat is het geval met deze ring. En omdat het om een proefexemplaar gaat is hij uitgevoerd in onedel metaal met een simpele steen; een 10mm grote luipaard jaspis.

Eerst maak ik de kom waar de steen in gezet gaat worden. In dit geval van een dunne plaat messing, een legering van koper en zink. Ik zaag een cirkel uit de plaat en gloei deze uit zodat het materiaal makkelijker te bewerken wordt. Vervolgens is het een kwestie van lekker meppen met de pons in een holank.



De scheen van de ring maak ik van een stukje rond alpaca draad. Alpaca is een legering van koper, zink en nikkel. Niet bepaald geschikt dus voor het dragen op de huid, maar dat is in dit geval van minder belang.


De steen zal straks in de kom gezet worden, maar moet ergens op kunnen rusten. Ik maak hier voor een ring van koperdraad. De ring soldeer ik dicht zodat ik hem mooi rond kan maken op een triboulet, net als de scheen van de ring.


De koperen ring moet een beetje platter worden zodat de steen op de goed hoogte komt te liggen. Weer lekker meppen. Nu ja, een zacht klapje op de vlaktas, anders wordt het ringetje te plat om steun te bieden aan de steen.


Ik ga de kom op de scheen solderen. Beide vormen zijn bol, wat betekent dat ze elkaar maar op een heel klein puntje raken. Dat is niet stevig, daarom wordt in de scheen een uitsparing gemaakt, waar het de kom mooi in valt.


Als de ring in de kom en de kom mooi recht op de scheen gesoldeerd is, is het tijd om de steen te zetten. De ring gaat in de ringklem en ik haal mijn zetpons tevoorschijn.


Het zetten van de steen gaat vrij simpel; het messing is vrij zacht en bovendien heel dun. Ik heb het aan de rand nog wat dunner gemaakt, dat oogt wat mooier straks als de steen gezet is.


Als de kom mooi op de steen aansluit wrijf ik de zetting nog een keer na met de een bruneer-steen (agaat).


Met de hangmotor schuur en poets ik de ring tot hij mooi gaat glimmen. Nu snel een paar foto's schieten, want hij zal wel niet zo lang mooi blijven. Da's het nadeel van het gebruik van onedel metaal.

Over het ontwerp en de uitvoering ben ik tevreden, dus grote kans dat deze ring binnenkort in het zilver in de webshop verschijnt!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten