zondag 16 november 2014

Prelude

Jaren geleden lieten bekenden mij hun ringen zien, die speciaal voor hen waren ontworpen en gemaakt. Op dat moment ging er een wereld voor mij open. Sieraden groeiden blijkbaar niet bij de juwelier aan een boom, die werden door iemand gemaakt. Natuurlijk wist ik dat ergens in mijn achterhoofd wel, maar ik was er altijd van uitgegaan dat zoiets voor een gewone sterveling onbetaalbaar zou zijn. Dat bleek dus best mee te vallen. In Haarlem vond ik bij Sipkes Edelsmeden een edelsmid met wie ik vele passies deelde: schrijven, Tolkien, taal, fantasy en natuurlijk mooie, blijvende dingen in edelmetaal. Mijn eerste twee unieke sieraden waren dan ook ontworpen en vervaardigd door Wim Groenhart.





Door de jaren heen werd ik zo'n beetje kind aan huis in Haarlem. De edelsmeden van Sipkes (ver)maakten voor mij meerdere keren een sieraad, steeds met een prachtig eindresultaat.





Ook mijn zelfontworpen verlovingsring kwam tot leven in het atelier van Sipkes en op mijn huwelijk droeg ik een prachtige gouden hanger, die ik van Jorrit Sipkes te leen had gekregen.



Niet geheel verrassend bleek dat de hanger die ik had uitgezocht ook weer een ontwerp was van Wim Groenhart, die inmiddels zelf al met pensioen was. Toch mooi dat op die speciale dag het cirkeltje zo weer rond was!

Geïnspireerd door de hanger en de verlovingsring, besloten mijn man en ik zelf een cursus edelsmeden te gaan volgen. Hiervoor kwamen we terecht bij Yolanda Nieuwboer van Golden Art Design. Omdat ik zelf schrijver/redacteur ben en inmiddels ook gestart ben met een fotografieopleiding, heb ik besloten al mijn vaardigheden te combineren en mijn vorderingen in dit blog vast te leggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten